Anton Corbijn als grafisch ontwerper

De beroemde Nederlandse fotograaf met de internationale carrière was dit weekend op Pinkpop. Zondag stond Depeche Mode op het programma, waarvoor Anton Corbijn het decor ontwierp (als onderdeel van hun Sounds of the Universe toernee). Ook maakte hij de CD hoes van het gelijknamige album. Want Corbijn is naast portretfotograaf van muzikanten ook ontwerper van decors voor popconcerten, filmmaker (met het bejubelde Control, over het leven van zanger Ian Curtis, maakte hij zijn debuut), én grafisch ontwerper. Zo presenteerde hij in 2007 het promotielogo van de stad Den Haag. Daar was destijds nogal wat om te doen.

Corbijn is volledig autodidact op grafisch gebied en professionele ontwerpers zagen in het logo dan ook niet meer dan amateuristisch geklieder. Op het blog Designobserver kwam ik een verhandeling tegen van een Amerikaanse professor over Nederlandse logo’s. Zij omschrijft onder meer hoe Corbijn tot het ontwerp van dit logo is gekomen: de blauwe streep staat voor Den Haag’s ligging aan de zee en het geel, groen en zwart representeren Mondriaan’s schilderij Victory Boogie Woogie, dat in het gemeentemuseum hangt. Het blog gaat overigens over het feit dat je in het werk van Nederlandse grafische ontwerpers twee tegengestelde trends kunt herkennen. De een houdt vast aan de traditionele minimalistische vorm (voorgeschreven door De Stijl), terwijl de ander het zoekt in de hoek van de nieuwe media. Ook leuk is het om de reacties op dit bericht te lezen!

Lees ook:Natuurmuur
Lees ook:Hoe klinkt grafisch design?
Lees ook:Overzichtstentoonstelling Galerie TORCH in de Kunsthal
Lees ook:Marcel Wanders voor Google
Lees ook:Gummy Gummy!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.