Categorie: "Design achtergrond"

Hip Haarlem

Over de Stadsschouwburg in Haarlem werd lange tijd gezegd dat deze voor het symbolische bedrag van één euro te koop stond. In de ijle hoop dat er een projectontwikkelaar op zou staan die het bouwval onder handen zou willen nemen. Natuurlijk was dat een leuk verhaal (althans voor iemand die uit Haarlem komt, zoals ik!) Maar toch, het heeft lang geduurd voordat de renovatie aan het gebouw uit 1918 een aanvang nam. En wel door architect Eric van Egeraat van (het inmiddels failliet verklaarde) Associated Architects.

Vorig jaar september opende de Stadsschouwburg haar deuren, exact 90 jaar na de eerste opening. En wat meteen opviel was de monumentale toneeltoren aan de achterkant van het gebouw, met ornamenten van keramiek gemaakt door Babs Haenen. De kunstenares is hiervoor een samenwerking aangegaan met Koninkijke Tichelaar Makkum. Met de hernieuwde belangstellig voor het ambachtelijke productieproces is de schouwburg in Haarlem ineens tout avant-garde. En wordt het bedrijf uit Makkum, dat zich volledig toelegt op keramisch handwerk én daarbij het oudste bedrijf is in Nederland, door het grote publiek omarmt. Of zoals op de–overigens prachtig ontworpen site– valt te lezen: ‘In Makkum hebben klassiek vakmanschap, hedendaags design en toekomstgericht onderzoek een duurzaam verbond gesloten.’

Ed Annink-servies bij Kwantum

Een goeie reden om even langs Kwantum te gaan, is om jezelf het prachtige servies Ik wil die met dat eitje van Ed Annink kado te doen. Het servies bestaat uit 7 borden, 6 schalen en 4 kopjes. Alle items zijn uitgevoerd in wit met een zilverkleurige illustratie van de Duitse graficus Gerd ArntzAnnink heeft de vormgeving van het servies eenvoudig gehouden, zodat de illustraties van Arntz alle aandacht krijgen. Het servies ligt vanaf nu in de winkel en is onderdeel van het label Blitsdesign, dat in opdracht van Kwantum betaalbaar design aanbiedt. Prijzen liggen tussen de € 1,99 en € 7,99.

Ontwerper Pierre Paulin overleden

Mijn favoriete ontwerp is dat wat nog gemaakt moet worden, hetzij door mij, hetzij door de toekomstige generatie

De Franse vormgever Pierre Paulin is afgelopen zondag op 81 jarige leeftijd overleden. Hij begon zijn carrière begin jaren ’50, en verwierf vooral in de jaren ’60 in Nederland bekendheid met zijn ontwerpen voor Artifort (een samentrekking van het Latijnse ‘ars’: kunst en ‘fortis’: kracht). Zo staat de Ribbon Chair voor Artifort (waar Paulin in 1969 een American Industrial Design Award voor in ontvangst mocht nemen) bij veel verzamelaars van hedendaags design hoog op het verlanglijstje.

Avant Gardes: hoogtepunten uit de collectie van het Stedelijk

In de aanloop naar de heropening in 2010 presenteert het Stedelijk Museum in het Van Gogh Museum een aantal hoogtepunten uit de collectie. De tentoonstelling biedt onderdak aan toonaangevende werken van de jaren ’20 en ’60 uit de vorige eeuw. In de jaren ’20 speelde de avant-garde zich nog vrijwel exclusief in Europa af. Picasso, Mondriaan, Van Doesburg, Schwitters en Malevich behoren tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de avant-garde van die tijd. En stromingen als Bauhaus en De Stijl (volgens welke begrippen Rietveld zijn Roodblauwe stoel ontwierp), vormden een geheel nieuw kunstbegrip.

Womenomics: vrouwen zorgen voor economische groei

Urchin Pouf by Christien Meindertsma

Al in 2006 introduceerde The Economist de term womenomics als aanduiding dat typisch vrouwelijke eigenschappen als intuïtie, empathie, samenwerking en creativiteit, in toenemende mate de wereldeconomie zouden gaan beïnvloeden. Langere tijd voerden mannelijke eigenschappen als doelgerichtheid en rationaliteit de boventoon, maar een kentering hierin was voor het Britse weekblad toen al waarneembaar. Het belang van deze term is nu des te meer duidelijk. De huidige tijd, waarin de consument kritischer is dan ooit, vraagt om een hernieuwde kijk op het aan de markt brengen van producten.

Crisisdesign bij Galerie Vivid

 

Isokon chair, Marcel Breuer, 1936

Isokon chair, Marcel Breuer, 1936

Ben je van plan volgend weekend naar de 100% designbeurs in Rotterdam te gaan, ga dan ook langs bij Galerie Vivid. Daar is (tot en met 21 juni) de tentoonstelling Design in times of Crisis te zien. Een actueel onderwerp, waarbij Vivid laat zien hoe design in de 20ste eeuw werd ingezet als oplossing voor economische crises. Een reeks ontwerpen, van onder meer Philippe Starck, Marcel Breuer en W.H. Gispen, neemt je mee naar de perioden 1929-1939 en 1979-1986. 

Anton Corbijn als grafisch ontwerper

De beroemde Nederlandse fotograaf met de internationale carrière was dit weekend op Pinkpop. Zondag stond Depeche Mode op het programma, waarvoor Anton Corbijn het decor ontwierp (als onderdeel van hun Sounds of the Universe toernee). Ook maakte hij de CD hoes van het gelijknamige album. Want Corbijn is naast portretfotograaf van muzikanten ook ontwerper van decors voor popconcerten, filmmaker (met het bejubelde Control, over het leven van zanger Ian Curtis, maakte hij zijn debuut), én grafisch ontwerper. Zo presenteerde hij in 2007 het promotielogo van de stad Den Haag. Daar was destijds nogal wat om te doen.

Twitter is lief, Tinkebell niet

Vandaag staat in de Volkskrant een artikel van Francisco van Jole over het fenomeen Twitter. De kop van het artikel luidt: Twitter is lief. Uit het artikel blijkt dat Twitteraars over het algemeen leuk en vriendelijk doen tegen elkaar. Van Jole wijst hiervoor twee factoren aan. De eerste is dat dit deel van internet minder anoniem is, het draait er immers om dat mensen je kennen. De tweede factor is dat je berichten van een ander kunt blocken zodat je van die persoon geen berichten meer ontvangt. Of te wel: ‘Wie de boel verziekt, ligt eruit.’

Kunstcriticus Robert Hughes

De vraag wat design nou eigenlijk precies is, kan leuke discussies opleveren. Belangrijk is dat de vormgever, voorafgaand aan het definitieve ontwerp, een creatief proces heeft doorlopen. Dus het feit dat er sprake is van een uitgewerkt concept, betekent dat we te maken hebben met design als kunstvorm. Maar hoe zit dat dan met het Modernisme (de belangrijkste designbeweging van de vorige eeuw) waarin de vorm bepaald werd door de functie? Gelukkig is deze stroming inmiddels ingehaald door de tijd, dat maakt de discussie misschien iets minder ingewikkeld. Tegenwoordig hebben we met andere hoofdbrekens te maken: is iets design, omdat er een publiek voor bestaat? En hoeveel invloed heeft dat publiek (lees: verzamelaars met veel geld) eigenlijk op het creatieve proces van de ontwerper? Het spel van vraag en aanbod is, door de enorme bedragen die verzamelaars neertellen voor nog levende kunstenaars, ook doorgedrongen in de kunst- en designwereld. De kunstcriticus Robert Hughes (voormalig kunstredacteur van Time Magazine en auteur van onder meer The Shock of the New) probeert inzicht te krijgen in deze tendens. Zie ook dit filmpje van Youtube waarin hij een verzamelaar van Warhol eens flink het vuur na aan de schenen legt. 

Hoe Dutch Design werkt

Niks geen vorm en functie alleen. Het gaat juist om het concept! Dutch design heeft alles te maken met het vertellen van een verhaal. Renny Ramakers en Gijs Bakker begrepen al in 1993 dat de designwereld opgeschud moest worden, en begonnen met een paar jonge conceptuele ontwerpers een eigen platform: Droog Design. De ontwerpers van toen zijn de helden van vandaag. Het geheim van hun succes en dat van een jongere generatie Nederlandse ontwerpers, is nu te ontdekken door het boek How They Work. The Hidden World of Dutch Design van Fotografe Inga Powilleit en styliste Tatjana Quax en uitgegeven door 010 Publishers. In het boek komen zeventien bekende Nederlandse ontwerpers aan het woord zoals Dick van Hoff, Marcel Wanders, Jurgen Bey, Ineke Hans en Bertjan Pot. Zij vertellen, begeleid door prachtige foto’s van hun atelier of studio, hun persoonlijke verhaal over hoe zij werken en hoe ze leven. Grootste gemene deler is dat hun gedrevenheid, passie en hun weerzin tegen de bestaande conventies van onmiskenbare waarde is geweest voor hun succes. Een boek dat inspireert!