Womenomics: vrouwen zorgen voor economische groei

Urchin Pouf by Christien Meindertsma

Al in 2006 introduceerde The Economist de term womenomics als aanduiding dat typisch vrouwelijke eigenschappen als intuïtie, empathie, samenwerking en creativiteit, in toenemende mate de wereldeconomie zouden gaan beïnvloeden. Langere tijd voerden mannelijke eigenschappen als doelgerichtheid en rationaliteit de boventoon, maar een kentering hierin was voor het Britse weekblad toen al waarneembaar. Het belang van deze term is nu des te meer duidelijk. De huidige tijd, waarin de consument kritischer is dan ooit, vraagt om een hernieuwde kijk op het aan de markt brengen van producten.

In relatie tot design en marketing staat de term womenomics voor de noodzaak van een nieuwe belevingswereld, die rond producten en diensten gecreëerd moet worden. Massaproductie en functionaliteit verdwijnen naar de achtergrond (de toegenomen kennis over het milieu heeft de triomf van de industriële vooruitgang in de kiem gesmoord). Authenticiteit, door ambacht en vakmanschap, en mass-personalisation zijn de nieuwe kernwaarden. Waarbij mond-tot-mond reclame het communicatiemiddel bij uitstek is. Dus, ben je designer én ook nog vrouw? Dan ligt de wereld aan je voeten…

Lees ook:Groene koekenpan
Lees ook:Nieuw design: Toffe Peer
Lees ook:House of Concepts: oftewel de Design Academy Eindhoven
Lees ook:Valt het doek voor Droog Design?
Lees ook:LEGO voor al uw reparatiewerkzaamheden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.