Categorie: "Inspiratie"

Womenomics: vrouwen zorgen voor economische groei

Urchin Pouf by Christien Meindertsma

Al in 2006 introduceerde The Economist de term womenomics als aanduiding dat typisch vrouwelijke eigenschappen als intuïtie, empathie, samenwerking en creativiteit, in toenemende mate de wereldeconomie zouden gaan beïnvloeden. Langere tijd voerden mannelijke eigenschappen als doelgerichtheid en rationaliteit de boventoon, maar een kentering hierin was voor het Britse weekblad toen al waarneembaar. Het belang van deze term is nu des te meer duidelijk. De huidige tijd, waarin de consument kritischer is dan ooit, vraagt om een hernieuwde kijk op het aan de markt brengen van producten.

Gevonden design

Begin 20e eeuw introduceert de kunstenaar Marcel Duchamp de kunstvorm Readymade (of: Objet trouvé) met het werk Fountain. Een gewoon urinoir, dat hij signeert met ‘R.Mutt’. Hiermee haalde Duchamp een industrieel voorwerp uit zijn alledaagse context en bestempelde dit tot kunst. Destijds gaat dit de zelfs de meest progressieve kunstliefhebber te ver en ziet men het louter als een belediging. Maar in 2004 krijgt het alsnog de waardering die het verdient. Fountain wordt dan verkozen tot meest invloedrijke kunstwerk van de 20e eeuw.

Soledad Senlle Gallery, een verborgen schat in Amsterdam

De van oorsprong Spaanse Marisol Ferradás richtte in 1989 showroom annex galerie Soledad Senlle op. Tijdens het verkoopseizoen wemelt het er van de inkopers, op zoek naar moois uit de collecties van onder meer Isabel Marant en Joline Jolink. Buiten dit seizoen heeft het publiek dat de sfeervolle ruimte aan de Sloterkade in Amsterdam binnenkomt, een heel ander doel: kunst kijken. Ferradás weet de showroom zo te transformeren, dan je je in een klein museum waant. Maar met behoud van de informele sfeer, waaraan het bij veel galeries nog wel eens ontbreekt.

New London Style vs. Lucky Kunst

 

New London Style

New London Style

Ineens was Londen dé inspiratiebron bij uitstek. Vooral op het gebied van mode en muziek is alles wat uit de Engelse hoofdstad komt enorm populair. Britpop, New Rave en Rock ’n Roll: alles herhaalt zich eindeloos, maar verveelt nooit. De modewereld haakt gretig in op deze trend en schuift zo haar eigen stijliconen, naast die uit de muziekindustrie, naar voren. Een goed voorbeeld is Agyness Deyn. Haar typisch Engelse vintage-meets-rock look maakt haar een veelgevraagd model en boegbeeld voor trendvolgers.

Het slechtste hotel ter wereld

The Worst Hotel in the World is de titel van het koffietafelboek van communicatiebureau KesselsKramer, uitgegeven door het prestigieuze Booth-Clibborn Editions. Het is een knipoog naar de boekenreeks van Best-designed Hotels die gretig aftrek vindt onder de verzamelaars. En een ode aan de samenwerking met het Amsterdamse budgethotel Hans Brinker, die nu al vijftien jaar duurt. Rob Penris, manager van ‘de Brinker’, benaderde Eric Kessels toen na een verbouwing het hotel weer op de kaart gezet moest worden. De latere oprichter van KesselsKramer schrok zich dood toen hij het hotel voor het eerst zag. Hij maakte van de nood een deugd door er het slechtste-hotel-van-de-wereld predikaat op te plakken.