Kunstcriticus Robert Hughes

De vraag wat design nou eigenlijk precies is, kan leuke discussies opleveren. Belangrijk is dat de vormgever, voorafgaand aan het definitieve ontwerp, een creatief proces heeft doorlopen. Dus het feit dat er sprake is van een uitgewerkt concept, betekent dat we te maken hebben met design als kunstvorm. Maar hoe zit dat dan met het Modernisme (de belangrijkste designbeweging van de vorige eeuw) waarin de vorm bepaald werd door de functie? Gelukkig is deze stroming inmiddels ingehaald door de tijd, dat maakt de discussie misschien iets minder ingewikkeld. Tegenwoordig hebben we met andere hoofdbrekens te maken: is iets design, omdat er een publiek voor bestaat? En hoeveel invloed heeft dat publiek (lees: verzamelaars met veel geld) eigenlijk op het creatieve proces van de ontwerper? Het spel van vraag en aanbod is, door de enorme bedragen die verzamelaars neertellen voor nog levende kunstenaars, ook doorgedrongen in de kunst- en designwereld. De kunstcriticus Robert Hughes (voormalig kunstredacteur van Time Magazine en auteur van onder meer The Shock of the New) probeert inzicht te krijgen in deze tendens. Zie ook dit filmpje van Youtube waarin hij een verzamelaar van Warhol eens flink het vuur na aan de schenen legt. 

Lees ook:Enfant terrible Dash Snow overleden
Lees ook:Design en ambacht
Lees ook:Overzichtstentoonstelling Galerie TORCH in de Kunsthal
Lees ook:Gevonden design
Lees ook:Darwiniaans design: de Vegetal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.