Categorie: "Nieuws"

Veelbesproken Lowlandssite genomineerd voor Design Award

De experimentele Lowlandssite oogstte eerder dit jaar kritiek bij sommige festivalbezoekers vanwege het ‘onleesbare’ karakter. Toch is de site, die is ontwikkeld door Fabrique Communicatie en Design in samenwerking met Peter te Bos en  Marc Fabels, genomineerd voor de Dutch Design Awards, die op 17 oktober a.s. worden uitgereikt.

Het grootste gebouw van Nederland

Begin december start in het oude havengebied naast de Erasmusbrug, de bouw van De Rotterdam: een complex bestaande uit drie torens ontworpen door OMA. Met een grondoppervlakte van 160.000 m2 (en torens van 150 meter hoog) is het gebouw dan de grootste van Nederland. De Rotterdam (genoemd naar één van de schepen van de Holland-Amerika lijn, die vanaf de Wilhelminapier duizenden Europese emigranten naar Amerika vervoerde) zal de eerste verticale stad worden met kantoren, appartementen, een hotel, sportfaciliteiten, winkels, restaurants en cafés.

Enfant terrible Dash Snow overleden

De Amerikaanse ontwerper (en neefje van Uma Thurman) Dash Snow is vorige week op 27-jarige-leeftijd aan een overdosis drugs overleden. Snow werd gevonden in een hotelkamer in Manhattan New York. Deze enfant terrible van de Amerikaanse kunst- en designwereld boekte vooral bekendheid door zijn rauwe kunstwerken waarin drugs, sperma en urine niet zelden een rol speelden. Met zijn collages, polaroids en street art wist hij een groot publiek te bereiken, en was hij ook buiten de kunstwereld geliefd.

Alternatieve Lowlands website

Onder het mom Lekker Leesbaar Lowlands ontwikkelde Two Kings een alternatieve Lowlands site. Op Lowla.nl vind je de belangrijkste informatie over het festival op een overzichtelijke manier weergegeven. Al langer waren geluiden te horen van Lowlands fans dat de officiële website, van de hand van ontwerpbureau Fabrique, niet gebruiksvriendelijk genoeg is. Two Kings zegt hierover: ‘Over smaak valt niet te twisten, dus we doen geen uitspraak over het uiterlijk van de site, maar puur over het gebruiksgemak. Niets ten nadele van de ontwerpers, maar wij hebben zelden een site gezien met zoveel nutteloze toeters en bellen, waardoor de argeloze bezoeker er nagenoeg onmogelijk iets terug kan vinden.’ Kijk en vergelijk!

Tupperware: Red Dot Design Team 2009

Eigenlijk durfde ik nooit hardop te zeggen dat ik dol ben op Tupperware. Maar die plastic bakjes in mooie kleurtjes van écht goede kwaliteit hebben op mij een magische aantrekkingskracht. Nog nooit heb ik me echter laten verleiden tot een Tupperware party, ondanks dat er op een andere manier bijna niet aan de Amerikaanse waar te komen valt (behalve dan wat vergeelde verdwaalde bakjes die ik nog wel eens op rommelmarken aantref). De bekroning van Tupperware met de Red Dot Design Award (de hoogst haalbare ere-onderscheiding van de ontwerpwereld) voor Best Design Team 2009, was dan ook een complete verrassing.

Delftsblauw past bij jou

Delfts Blauw is al een aantal jaren aan een fikse comeback bezig. Natuurlijk is het porselein met de unieke kleur al geliefd sinds de introductie in de 17e eeuw, maar ook steeds meer ontwerpers laten zich door Delfts Blauw inspireren. En dan niet alleen voor servies, maar ook voor textiel, productvormgeving en zelfs kunst. Bij Royal Delft (de meest toonaangevende producent van het Delftsblauw sieraardewerk) kunnen liefhebbers nu hun eigen bord samenstellen. Op de website kun je een keuze maken uit verschillende ontwerpen voor zowel de rand als de cartouche (omlijsting). Ook kun je een eigen tekst ingeven. Zo ben je voor het luttele bedrag van 225 euro een heus familiestuk rijker.

Modern colosseum in Den Haag

Architectenbureau Cepezed heeft in opdracht van het Atelier Den Haag Culturele Hoofdstad 2018 (DHCH2018), een ontwerp gemaakt voor een groot tijdelijk theater op het Haagse Malieveld. Den Haag hoopt namelijk in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te zijn en het bouwwerk moet dan een jaar lang fungeren als eyecatcher. Het is opgezet als hedendaagse versie van het Colosseum in Rome, het bekendste voorbeeld van een Flavisch amfitheater, en moet zo’n 5.000 mensen kunnen onderbrengen.

Mint is nieuw en verfrissend

Vanaf deze week ligt er een nieuw modetijdschrift in de winkel: Mint. Het Engelstalige blad is volledig geproduceerd, geschreven en vormgegeven door derdejaars studenten aan het Amsterdam Fashion Institute, en verhaalt over de persoonlijke relatie die mensen hebben met hun kleding. De persoonlijke touch, verrassende illustraties, uitgesproken modebeelden en heel veel (nog onontdekt) talent, maken Mint tot een eerlijk en eigenzinnig magazine. Op de website kun je alvast wat van de inhoud zien, en kun je op het blog alles lezen over de totstandkoming van het blad. Onder meer te koop bij Atheneum boekhandel, samen met het AMFI-jaarboek, voor € 10,00

Designhuis gaat dicht

Vorige week was ik er nog: het Designhuis in Eindhoven. Ik bezocht er met veel plezier én als laatste-kans-bezoeker de tentoonstelling Archeologie van de toekomst, over 20 jaar trendforecasting van Li(dewij) Edelkoort. Dat laatste had te maken met het feit dat de tentoonstelling ten einde liep. Dacht ik. Nu blijkt dat ik echt op het nippertje nog in het Designhuis ben geweest. Want de expositieruimte voor hedendaagse vormgeving krijgt, krap twee jaar na de opening, geen subsidie meer van de gemeente. Reden hiervoor is dat het beleidsplan voor 2009 niet is goedgekeurd.

Ed Annink-servies bij Kwantum

Een goeie reden om even langs Kwantum te gaan, is om jezelf het prachtige servies Ik wil die met dat eitje van Ed Annink kado te doen. Het servies bestaat uit 7 borden, 6 schalen en 4 kopjes. Alle items zijn uitgevoerd in wit met een zilverkleurige illustratie van de Duitse graficus Gerd ArntzAnnink heeft de vormgeving van het servies eenvoudig gehouden, zodat de illustraties van Arntz alle aandacht krijgen. Het servies ligt vanaf nu in de winkel en is onderdeel van het label Blitsdesign, dat in opdracht van Kwantum betaalbaar design aanbiedt. Prijzen liggen tussen de € 1,99 en € 7,99.