Categorie: "Publicaties"

Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin voor Stern

Fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin worden ook wel het Dutch Dreamteam genoemd. Eind jaren tachtig breken ze door met het digitaal manipuleren van foto’s, een techniek die tot dan toe ongekend is in de wereld van fotografie. Inmiddels wonen Van Lamsweerde en Matadin al vijftien jaar in New York waar ze voor gerenommeerde bladen als Vogue, Harper’s Bazaar en The New York Times Magazine werken en grootheden als Stella McCartney en Jean-Paul Gaultier tot hun klantenkring mogen rekenen.

Overzichtstentoonstelling Van Eijk & Van der Lubbe

Het Audax Textielmuseum presenteert vanaf 28 juni tot en met 11 oktober een overzichtstentoonstelling van het gehele oeuvre van Niels van Eijk (1970) en Miriam van der Lubbe (1972). De intentie van de tentoonstelling is om de vele ‘gezichten’ van het werk van de ontwerpers te laten zien. Hiervoor zijn producten en objecten in groepen bij elkaar geplaatst, en komt het publiek door beschikbare hand outs meer te weten over de ontwerpbenadering die bij bepaalde werken is gevolgd. Namelijk: concept, vorm, materiaalexperiment, productieproces en decoratie. Op deze manier kijkt de bezoeker mee door de ogen van de ontwerpers en wordt het gedachtegoed achter het werk zichtbaar.

Wat hedendaags design ons over de toekomst leert

Het boek Desire: The  Shape of Things to Come verhaalt over de ontwikkeling die binnen de wereld van design zichtbaar is. Zo hoeft het in de 21e eeuw niet louter meer te draaien om functionaliteit en massaproductie. Het cleane en simpele design waar het bij het minimalisme om draaide, heeft plaatsgemaakt voor een hernieuwde interesse in visueel verrassende ontwerpen. Hierbij worden nieuwe technologieën en minder voor de hand liggende materialen toegepast, en groeit de belangstelling voor het op ambachtelijke wijze van produceren. Het boek is geüpdate tot 2008 en presenteert het werk van de meest gevierde designers wereldwijd, onderverdeeld in entertainers, uitvinders, modernisten en verhalenvertellers.

House of Concepts: oftewel de Design Academy Eindhoven

De Design Academy Eindhoven werd door Time Magazine uitgeroepen tot School of Cool, en dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat de academie internationaal bekend staat als een van de beste designopleidingen ter wereld. Vooral de aandacht voor de maatschappelijke rol van ontwerpers, met oog op het milieu en een duurzame samenleving, maakt de Design Academy toonaangevend.

Designregels?!

De wereld van mode en design kent tal van regels en wijsheden. Denk aan Less is More, Form Follows Function, Dress Your Age, enz. Sommige designers geloven heilig in deze vormgevingswijsheden en klampen zich er angstvallig aan vast. Anderen doen alles behalve zich aan de ‘regels’ houden. In het net verschenen boek Never Use White Type on a Black Background: And 50 Other Ridiculous Design Rules worden al deze (tegel)wijsheden behandeld.

New London Style vs. Lucky Kunst

 

New London Style

New London Style

Ineens was Londen dé inspiratiebron bij uitstek. Vooral op het gebied van mode en muziek is alles wat uit de Engelse hoofdstad komt enorm populair. Britpop, New Rave en Rock ’n Roll: alles herhaalt zich eindeloos, maar verveelt nooit. De modewereld haakt gretig in op deze trend en schuift zo haar eigen stijliconen, naast die uit de muziekindustrie, naar voren. Een goed voorbeeld is Agyness Deyn. Haar typisch Engelse vintage-meets-rock look maakt haar een veelgevraagd model en boegbeeld voor trendvolgers.

Twitter is lief, Tinkebell niet

Vandaag staat in de Volkskrant een artikel van Francisco van Jole over het fenomeen Twitter. De kop van het artikel luidt: Twitter is lief. Uit het artikel blijkt dat Twitteraars over het algemeen leuk en vriendelijk doen tegen elkaar. Van Jole wijst hiervoor twee factoren aan. De eerste is dat dit deel van internet minder anoniem is, het draait er immers om dat mensen je kennen. De tweede factor is dat je berichten van een ander kunt blocken zodat je van die persoon geen berichten meer ontvangt. Of te wel: ‘Wie de boel verziekt, ligt eruit.’

Arnhem Mode Biënnale met expo Productdesign

 

Logo 'Shape'

Logo Shape

Op de derde editie van de Arnhem Mode Biënnale, die van 6 juni tot 6 juli duurt, wordt niet alleen aandacht besteed aan mode, maar ook aan productdesign. Illustrator Piet Paris, initiator en artistiek leider van de Biënnale, heeft dit jaar gekozen voor Shape als het verbindende thema. En ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem is hiermee aan de slag gegaan, om met de tien beste studenten Fashion & Product Design, Vrije Kunst en Grafische Vormgeving van de laatste twee jaar, een tentoonstelling te maken.

Hoe Dutch Design werkt

Niks geen vorm en functie alleen. Het gaat juist om het concept! Dutch design heeft alles te maken met het vertellen van een verhaal. Renny Ramakers en Gijs Bakker begrepen al in 1993 dat de designwereld opgeschud moest worden, en begonnen met een paar jonge conceptuele ontwerpers een eigen platform: Droog Design. De ontwerpers van toen zijn de helden van vandaag. Het geheim van hun succes en dat van een jongere generatie Nederlandse ontwerpers, is nu te ontdekken door het boek How They Work. The Hidden World of Dutch Design van Fotografe Inga Powilleit en styliste Tatjana Quax en uitgegeven door 010 Publishers. In het boek komen zeventien bekende Nederlandse ontwerpers aan het woord zoals Dick van Hoff, Marcel Wanders, Jurgen Bey, Ineke Hans en Bertjan Pot. Zij vertellen, begeleid door prachtige foto’s van hun atelier of studio, hun persoonlijke verhaal over hoe zij werken en hoe ze leven. Grootste gemene deler is dat hun gedrevenheid, passie en hun weerzin tegen de bestaande conventies van onmiskenbare waarde is geweest voor hun succes. Een boek dat inspireert!

 

Het slechtste hotel ter wereld

The Worst Hotel in the World is de titel van het koffietafelboek van communicatiebureau KesselsKramer, uitgegeven door het prestigieuze Booth-Clibborn Editions. Het is een knipoog naar de boekenreeks van Best-designed Hotels die gretig aftrek vindt onder de verzamelaars. En een ode aan de samenwerking met het Amsterdamse budgethotel Hans Brinker, die nu al vijftien jaar duurt. Rob Penris, manager van ‘de Brinker’, benaderde Eric Kessels toen na een verbouwing het hotel weer op de kaart gezet moest worden. De latere oprichter van KesselsKramer schrok zich dood toen hij het hotel voor het eerst zag. Hij maakte van de nood een deugd door er het slechtste-hotel-van-de-wereld predikaat op te plakken.